V Temelíně v sobotu konečně nastartovali „motor“ prvního bloku. V reaktoru již neprobíhala řízená řetězová štěpná reakce třetinu roku. Poté museli opět „neohřátý motor“ vypnout. Provozovatel ve své tiskové zprávě z 20.prosince tuto situaci přirovnává ke startování motoru osobního auta, které dlouho stálo.
Provozující firma si sama sobě připravila řadu problémů. Nemá úplně jednoduché vyjít s čistým štítem. Aby se takovému označení poněkud snáze alespoň blížila, nemusí od začátku nového roku při jakémkoli startování řízené štěpné reakce žádat o souhlas Státní úřad pro jadernou bezpečnost. Z dřívějších telefonních hovorů s úřadem vyplývalo, že SÚJB nekomentuje většinu přípravných operací před spuštěním, vyjadřuje se až ke stavu, kdy je spuštěna štěpná reakce. Teď už bude jen v pozici pozorovatele, který se může ke startu vyjádřit jen při důvodných podezřeních.
„A temelínský jaderný motor? Byli jsme právě svědky jeho potíží při startu. Zkušební jízda pak nedopadla dobře. Vypnutí motoru v autě je kdykoli možné, třeba na železničním přejezdu nebo na křižovatce. Vypnutý motor snižuje spotřebu vozu a v případě, že by došlo k jeho přehřívání, měl by naskočit větrák chladiče. Řídit se nic nemusí. U Temelína jde o velmi komplikovanou operaci, při které musí být po celou dobu připraveno množství „baterií“ nejen pro nový start, jako v autě, ale především pro životně důležité tlumení a další řízení štěpné reakce, která se neřízeně rozjede jako ve Fukušimě. Toto by měl provozovatel porovnávat,“ říká Pavel Vlček z Občanské iniciativy pro ochranu životního prostředí.
V příloze vám posíláme novoroční přání, které je s vždy čistým štítem solárním.
Další informace:
Mgr. Pavel Vlček, OIŽP – Občanská iniciativa pro ochranu životního prostředí, tel: 777 006 241