Kontroverzní jaderný transport z Lingenu do Švýcarska, který podle sobotního vydání deníku Süddeutsche Zeitung měl vyrazit až tuto sobotu, podle policejních údajů vyjel z Lingenu již v pondělí 13.8. Místní ekologický spolek BBU kritizuje tuto zastírací taktiku a zároveň upozorňuje na to, že ani tento taktický tah nemůže zamezit oprávněným protestům antiatomového hnutí, jak sdělil předseda sdružení BBU Udo Buchholz.
Antiatomové spolky se již v pondělí večer domnívaly, že jaderný transport s čerstvými palivovými články pro švýcarskou jadernou elektrárnu Leibstadt již mohl opustit areál výrobny jaderného paliva v německém Lingenu. „Při inspekci areálu ve večerních hodinách již na místě nebylo k vidění transportní vozidlo,“ řekl Buchholz. Během pondělního odpoledne protestovalo asi 20 členů antiatomových iniciativ před areálem továrny v Lingenu za její okamžité zastavení.
Udo Buchholz z představenstva spolku BBU kritizoval policii za to, že zástupce místních iniciativ během pondělního protestu neinformovala, že jaderný transport již opustil areál výrobny. „Když oznamujeme policii konání protestní akce, požaduje od nás vždy mnoho detailních informací. Proto by bylo správné a slušné, kdyby i policie pracovala transparentně,“ dodal Buchholz.
Podle údajů spolku BBU je transportní trasa z Lingenu do jaderné elektrárny Leibstadt dlouhá cca. 750 km, přičemž je možných několik možností, kudy transport pojede. „Jaderný transport započal i přesto, že pro celé Německo a Švýcarsko byla vydávána varování před špatným počasím,“ dodává Udo Buchholz.
Jaderná elektrárna Leibstadt se nachází v blízkosti svýcarsko – německých hranic a v provozu je již déle než 30 let. Spolek BBU v minulosti opakovaně požadoval okamžité odstavení této jaderné elektrárny v blízkosti německé hranice.